5 prostych sposobów na lepszy trening

Zastanów się przez chwilę i odpowiedz sobie szczerze na pytanie: czy nie czujesz czasami, że Twój trening męczy Cię jakoś bardziej niż powinien? W końcu ćwiczysz już jakiś czas, kondycja powinna się poprawiać… Skąd ta zadyszka? Albo ciągłe zakwasy? Albo ten brak efektów, skoro powinny być już dawno widoczne??

 

Okazuje się, że czasem o jakości naszego treningu decydują detale. Aby o nich nie zapominać oraz definitywnie poprawić wydajność (oraz komfort!) naszego fitnessowego życia, skorzystajmy z 5 rad, jakie ma dla nas instruktorka pilates, Marguerite Ogle. Każda z nich sprawdzi się równie znakomicie w treningu fitness, siłowym, jak i cardio.

1. Bacz na stopy!

fitness prawidłowa postawa stopy

Od właściwej pracy stóp zależy cała Twoja postawa

Miłośnicy kulturystyki wiele uwagi poświęcają odpowiedniemu chwyceniu sztangi, czy drążka. Na zajęciach fitnessu dbamy o spięty brzuch, lekko ugięte kolana, nieruchome ramiona podczas krążenia bioder. Ale zastanówmy się przez chwilę: ile uwagi w tym wszystkim zwracamy na ustawienie stóp? Pewnie niewiele. Tymczasem od naszej „podstawy” zależy nasza postawa.

Marguerite przekonuje, że nieprawidłowe ustawienie stóp w trakcie wykonywania ćwiczenia działa na zasadzie reakcji łańcuchowej: powoduje powstawanie napięć i przeciążeń na całej linii od kolan, przez biodra i miednicę, aż po kręgosłup i szyję. Co więcej, staranne stawianie stóp automatycznie zmusza nas takiej samej staranności w wykonywaniu wszystkich ruchów – i odwrotnie: im bardziej „niechlujne” stopy, tym bardziej niechlujny i nieefektywny trening. Nie podniesiesz tyle, na ile Cię stać, nie pobiegniesz tak daleko, jak chciałbyś, a i utrzymanie balansu będzie trudniejsze.

Każdy rodzaj ćwiczenia ma swoje własne prawidła, lecz w większości przypadków sekret tkwi w utrzymywaniu palców stóp i kolan w tej samej linii – ale nie do przesady (wbrew pozorom wcale nie jest to takie oczywiste)! Możemy też liczyć na „pamięć ciała” -  jeśli raz uda nam się opanować prawidłową postawę, nasze ciało nie będzie miało problemu z powrotem do niej, nawet gdy w toku ćwiczeń dużo się ruszamy.

2. Oddychaj głęboko!

joga trening oddychanie

Oddychaj głęboko, a przekonasz się, że możesz więcej!

Nawet jeśli nie czujesz się ani trochę zmęczony, dotleniaj swoje ciało biorąc głębokie wdechy. Niedotlenienie skutkuje spadkiem energii i sennością. Tymczasem głębokie oddychanie pobudza i poprawia krążenie krwi (sprawniejszy transport składników odżywczych do Twoich tkanek i organów), stabilizuje rytm serca i pomaga w oczyszczaniu Twojego ciała z toksyn. Dodatkowo tlen jest Ci potrzebny, by spalać kalorie i zamieniać je w energię.

Oczywiście są pewne dyscypliny, które ze swojej natury kładą większy nacisk na odpowiednie oddychanie (np. joga, czy pilates), jednak w każdym rodzaju treningu właściwy rytm wdechów i wydechów ma niebagatelne znaczenie dla zwiększania Twojej wydolności. Sięgnij po rady ekspertów w Twojej dziedzinie aktywności, dotyczące właściwego oddychania i spróbuj wcielić je w życie na najbliższym treningu – zapewniam, że poczujesz różnicę.

3. Spraw sobie nową garderobę!

Może zabrzmi to trochę głupio, ale kupienie sobie nowego, treningowego ciucha może sprawić, że spojrzysz na siebie inaczej – nareszcie docenisz to, co udało Ci się osiągnąć, nabierzesz pewności siebie, albo jeszcze lepiej zmotywujesz się do pracy nad sylwetką. Już nie mówiąc o tym, że dobrze dobrana, oddychająca odzież fitness może wiele poprawić w kwestii Twojego komfortu.

To samo tyczy się Twojego treningowego wyposażenia. Podaruj sobie nowy zestaw hantli, kolorowy bidon na napoje, albo elegancki pulsometr – nagródź się za miesiące ciężkiej pracy, bo przecież na to zasługujesz!

Pamiętaj: zadowolenie może działać dla Twojego samopoczucia więcej niż niejeden stymulant w kapsułkach :)

4. Różnicuj tempo!

Prosta modyfikacja – zmiana tempa, w jakim wykonujesz Twój stały zestaw ćwiczeń – pomoże Ci wyrwać się z rutyny i odkryć zalety treningu na nowo. Nic bardziej nie zabija naszych chęci i motywacji niż nuda, tymczasem nasze mięśnie (ale i nasz umysł) mają niestety tendencję do popadania w nawyki. Chociaż mawia się, że trening powinien „wejść w krew”, to jednak wpadanie w treningową rutynę zabija jego wydajność.

Jak podpowiada Marguerite, wykonywanie tych samych ruchów, co dotychczas, ale w szybszym lub wolniejszym tempie, pozwala nauczyć się ich na nowo. Ten trik często stosuje się w treningu na rzeźbę mięśni. Dobre efekty przyniesie Ci zarówno modyfikacja jednego ćwiczenia, jak i całego programu treningowego.

5. Rozważ zajęcia z trenerem!

Wiele rzeczy możemy wyczytać w internecie lub w specjalistycznych książkach, nie wyczytamy tam jednak jednej najważniejszej rzeczy: co robimy źle? Dopóki doświadczony instruktor nie rzuci okiem na naszą postawę i technikę, dopóty nie będziemy mieć 100-procentowej pewności, czy gdzieś nie popełniamy błędu.

zajecia z trenerem fitness

Trener podpowie Ci, gdzie popełniasz błąd

Nie da się ukryć, że trening z prywatnym coachem nie jest tanią sprawą. Wystarczy jednak zainwestować w 1-2 godziny zajęć po to, by trener dokonał niezbędnej korekty – dalej przecież poradzimy sobie sami. Wielu bywalców siłowni potwierdzi też moje słowa: zawsze możemy liczyć na uwagi bardziej doświadczonych kolegów z ławeczki obok. Siłownie posiadają swoją własną etykietę, w której mieści się również wzajemna pomoc, zwłaszcza osobom początkującym. Dlatego przyjmuj krytykę stałych bywalców ze spokojem – oni często mają rację :)

Warto także rozejrzeć się za darmowymi treningami i warsztatami organizowanymi w ramach akcji promocji różnych dyscyplin sportu (ostatnio wiele takich wydarzeń dotyczy np. biegania). Zajęcia prowadzone są zazwyczaj przez doświadczonych instruktorów,  którzy wykładają podstawy danej dyscypliny i jej technikę. Nie wydając ani grosza, a poświęcając jedynie trochę czasu, możecie zdobyć w ich trakcie mnóstwo bezcennej wiedzy.

A może macie własne pomysły na poprawienie jakości treningu? Zapraszam do komentowania, chętnie poznam Wasze pomysły i uwagi!

 

*  Pisząc artykuł korzystałam z tekstu „5 Improve Your Workout Tips” autorstwa Marguerite Ogle.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdki (Brak głosów)
Loading ... Loading ...

Podobne artykuły:

2 Komentarze dla “5 prostych sposobów na lepszy trening”

  1. Robert pisze:

    Fajny artykuł! :)

  2. Andrzej pisze:

    Można powiedzieć, że bardzo proste rady i z pozoru mało ważne rzeczy, ale z opisu jasno wynika, że mają duży wpływ na efektywność treningu. Szczególnie zainteresowała mnie kwestia stóp – spotkałem się z tym pierwszy raz, spore zaskoczenie :) Zapraszam także do mnie po kilka rad jak żyć długo i zdrowo oraz dbać o dobrą kondycję w każdym wieku. Pozdrawiam!


Dodaj komentarz

Najnowsze wideo

Polecane artykuły

Kalendarium

Czerwiec 2017
P W Ś C P S N
« paź    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930