Jak uniknąć zakwasów?

Tagi

,

Czy kiedykolwiek po zakończeniu ćwiczeń odczuwałeś uporczywy ból mięśni?

Kiedy zapytałam znajomego, który skończył studia na AWF-ie, jaki jest najlepszy sposób na uniknięcie bólu, wiesz co odpowiedział? Według niego istnieją dwa sposoby zapobiegania tzw. zakwasom. Pierwszym z nich jest „rozbieganie” mięśni, czyli zakończenie treningu 10-minutowym, powolnym truchtem. Drugim sposobem jest wypicie JEDNEGO piwa zaraz po treningu. W tym momencie zapytasz: „co wspólnego ma piwo z bólem mięśni?”. Otóż, zarówno, w pierwszym, jak i w drugim sposobie chodzi o usunięcie kwasu mlekowego z naszych mięśni. Kwas mlekowy, kumulujący się w nich, powstaje w warunkach niedoboru tlenu. Ulega on jednak wchłonięciu już po 60 minutach od zakończenia ćwiczeń fizycznych.

Jaka jest więc przyczyna bólu mięśni, trwającego nawet do 5-7 dni po treningu?

Naukowcy udowodnili, że zakwasy spowodowane są mikrouszkodzeniami tkanki mięśniowej. Brzmi groźnie, prawda?

W rzeczywistości nie taki diabeł straszny jak go malują. Powstawanie zakwasów jest uzależnione od wykonywanych ćwiczeń, tzn. w momencie kiedy napięty mięsień rozciąga się, zamiast się kurczyć to wtedy powstaje więcej takich uszkodzeń. Ci z Was, którzy mieli w przeszłości zakwasy doskonale wiedzą , że ból przechodzi już po kilku dnach.

Warto jednak zastanowić się, co zrobić, aby uniknąć uporczywego bólu, który może niejednego z nas zniechęcić do kontynuowania ćwiczeń.

Przede wszystkim każdy trening rozpocznij od odpowiedniej rozgrzewki. Mięśnie musisz rozciągnąć i przygotować do ćwiczeń. O tym samym pamiętaj również po zakończeniu treningu. Jeśli miałeś przerwę i długo nie trenowałeś lub dopiero rozpoczynasz ćwiczenia, pamiętaj aby na samym początku nie trenować ze zbyt dużym obciążeniem. Nie wykonuj ćwiczeń gwałtownie. Jeśli powoli i systematycznie będziesz zwiększać obciążenia, z pewnością unikniesz zakwasów.

Jeśli zaraz po ciężkim treningu lub na drugi dzień odczuwasz bóle mięśniowe powinieneś wiedzieć jak z nimi walczyć. Oto kilka sposobów, które z pewnością przyniosą Ci ulgę i zniwelują ból:

1. Masaż- po treningu Twoje mięśnie są spięte i twarde. Dzięki niemu poprawisz krążenie obwodowe (tzn. opływ krwi przez krwiobieg). Polewaj ciało ciepłą i zimną wodą. W drugim dniu zakwasów „rozwałkuj” mięsnie na specjalnym wałku.

2. Kąpiel w gorącej wodzie, sauna- jest to podstawowa metoda walki z  zakwasami. Po gorącej kąpieli lub saunie weź najlepiej zimny prysznic. Naprzemienne stosowanie zimnej i gorącej wody podczas brania prysznicu, zwiększa krążenie krwi w naszym organizmie, co również prowadzi do zmniejszenia dolegliwości zakwasów.

fitness

 

 

3. Streching- rozciąganie jest bardzo dobrą metodą , rozluźnia mięśnie i powoduje przekrwienie mięśni. Im dłużej będziesz rozciągać swoje mięśnie, tym mniejsze prawdopodobieństwo powstania zakwasów.Streching można podzielić na kilka rodzajów:

  • rotacja stawów- rotacyjny ruch stawów, majacy poprawić ich smarowanie,
  • rozciąganie statyczne, rozciąganie mięśni podczas spoczynku i ich rozluźnienie,
  • rozciąganie dynamiczne- rozciąganie mięśni poprzez ruch (np. wymachy).

4. Maści rozgrzewające- jest to znany i sprawdzony sposób zwalczania zakwasów. Maści rozgrzewające dostępne są w każdej aptece, możesz je kupić bez recepty.

5. Owoce i warzywa- spożywając duże ilości owoców i warzyw, uzupełniamy niedobór witamin (potas, witamina C)

6. Zioła- zwłaszcza Yerba Mate. Naukowcy dowiedli, że ma wszystkie witaminy niezbędne człowiekowi. Poza tym kawa łagodzi skutki nadmiernego wysiłku.

Stosując się do wyżej wymienionych rad, z pewnością uda Ci się wygrać walkę z  zakwasami.

W końcu….. sport to zdrowie:)

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdki (3 głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading ... Loading ...

Podobne artykuły:

Jeden komentarz dla “Jak uniknąć zakwasów?”


Dodaj komentarz

Najnowsze wideo

Polecane artykuły

Kalendarium

Maj 2017
P W Ś C P S N
« paź    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031