Masaż: kiedy łupie w kręgosłupie

„Czujesz się zmęczona? Bolą Cię mięśnie? Chcesz pozbyć się stresu? Przyjdź na masaż!” – zachęcał mnie plakat na siłowni, na której ćwiczę. Przyszła mi wtedy do głowy refleksja, że trenując zazwyczaj pamiętamy o właściwej rozgrzewce, różnicowaniu ćwiczeń, o suplementacji i odpowiednim nawodnieniu. Zapominamy jednak o czymś najważniejszym: o odpoczynku!

masaż sportowyPrzywykliśmy traktować dni nietreningowe, jak przejaw naszego lenistwa, tymczasem dla zdrowia i kondycji naszych mięśni są one niezwykle istotne. Przemyślana przerwa w treningu pozwala mięśniom ponownie nabrać mocy. Piszę „przemyślana”, bo nie powinna ona być przysłowiowym „leżeniem do góry brzuchem”, ale wspomagać usuwanie skutków przetrenowania. Zapewne już domyślacie się, do czego zmierzam. Najkrótszą drogą do odprężenia i regeneracji mięśni jest masaż!

 

 

Od Hipokratesa po Vibroaction

Pierwszą wzmiankę o leczniczych właściwościach masażu odnaleziono już w starożytnym chińskim dziele „Kong-Fu”, datowanym na 3000 lat p.n.e. W Indiach był on częścią rytuału religijnego. Jednak to dopiero Grecy docenili zalety masażu w przygotowaniu sportowców do wysiłku fizycznego. Odpowiednie namaszczenie ciała oliwą było obowiązkowym punktem programu igrzysk olimpijskich. Bez tego zabiegu nie można było wyjść na stadion.

Nawet w XIV-wiecznej Polsce, po kąpieli w łaźni parowej, stosowano oklepywanie rózgami, by poprawić krążenie. Średniowiecze jednak nie było zbyt łaskawe dla spuścizny po Antyku, dlatego i sztuka masażu odeszła w zapomnienie. Jej leczniczą ideę wskrzesił renesansowy francuski lekarz Ambroży Pare, chociaż prawdziwy rozkwit masażu nastąpił dopiero na początku XIX w., głównie za sprawą lekarzy szwedzkich, którzy jako pierwsi opracowali cały system technik i zaleceń.

Dziś, po pierwszym zachwycie farmaceutykami, ponownie wracamy do naturalnych metod leczenia, a wśród nich do masażu. Co ważniejsze dla ćwiczących, masaż nie jest już postrzegany jako sposób na poradzenie sobie z lumbago, ale jako niezbędne wsparcie w treningu.

 

Przedwysiłkowy, powysiłkowy, izometryczny

Każdy rodzaj masażu przynosi nam długą listę korzyści, o których można byłoby napisać całkiem sporą książkę. Najkrócej jednak rzecz ujmując, masaż odpręża, obniża stres i usuwa napięcia mięśniowe, łagodzi ból, poprawia ruchomość w stawach i krążenie, a nawet może przynieść ulgę w stanach zapalnych, czy problemach z trawieniem.

Największą pomoc w treningu zapewnia nam konkretnie masaż sportowy. Mimo, że w swej istocie jest bardzo podobny do masażu terapeutycznego, to jednak wykonuje się go nieco mocniej, energiczniej i intensywniej. Wszystko po to, by szybko przygotować organizm na maksymalny wysiłek, a potem usunąć zmęczenie, a także przyspieszyć powrót do zdrowia po kontuzji.

Eksperci podkreślają, że nawet, gdy już od dawna nie mamy kontaktu ze sportem, masaż może równie skutecznie pomóc nam poradzić sobie nie tylko ze skutkami zadawnionych urazów, ale i stresu zawodowego, napięć emocjonalnych, czy po prostu wad postawy.

Specjaliści rozróżniają kilka rodzajów masażu sportowego:

  • Przedwysiłkowy – uzupełnia rozgrzewkę, rozluźnia mięśnie i stawy, poprawia ich elastyczność i delikatnie aktywizuje je, przygotowując je na wysiłek. Jest to znakomity sposób na to, by uchronić się przed kontuzją.
  • Międzywysiłkowy – wykonywany „w przerwie”, podtrzymuje wysoką aktywność mięśni, zaopatrując je w tlen i substancje odżywcze, a usuwając toksyny. Taki masaż widocznie zwiększa wydolność mięśni w trakcie treningu, czy rozgrywek, dzięki czemu możemy ćwiczyć dłużej i efektywniej.
  • Powysiłkowy – służy głównie usprawnieniu przepływu krwi i limfy, a także zmniejszeniu napięcia mięśni. Dzięki temu przyspiesza regenerację organizmu po długotrwałym wysiłku i ułatwia odzyskanie pełni sił.
  • Izometryczny – pomocny zwłaszcza dla tych, którzy chcą przyspieszyć wzrost masy i siły mięśni. Wykonuje się go na mięśniu napiętym izometrycznie, stąd jego nazwa.

Co ciekawe, masaż sportowy może być zbawienny nie tylko dla mięśni, ale i dla naszej psychiki! Z powodzeniem stosuje się go w tzw. „gorączce przedstartowej”, gdy zawodnik jest bardzo pobudzony – wówczas wspomaga koncentrację. I w drugą stronę: pomaga się rozluźnić tym, których dopadła „apatia przedstartowa”, czyli mówiąc prościej: trema.

 

W salonie odnowy, czy w domu?

Nie ma co się oszukiwać: najskuteczniejszy masaż to ten wykonany przez profesjonalistę. Zawodowi masażyści stosują cały wachlarz technik od delikatnego głaskania, poprzez rozcieranie, ugniatanie, wyciskanie, oklepywanie, wstrząsanie, aż po wprawianie mięśni w wibrację za pomocą specjalnych aparatów masujących. Znając reguły, jakimi rządzi się nasza fizjologia, dobrze wiedzą, co trzeba ucisnąć, a co ugnieść, by przynieść nam ulgę i odprężenie.platforma masująca gymform

Sesja w profesjonalnym salonie masażu, aczkolwiek bardzo przyjemna i pełna korzyści, bywa jednak kosztowna i czasochłonna, a niejednokrotnie wzbudza też opory przed obnażeniem się przed obcą osobą. Nie musimy jednak rezygnować z masażu, a wręcz możemy go wykonywać samodzielnie – a to za sprawą specjalnych urządzeń, tzw. masażerów.

Masażery do ciała działają głównie na zasadzie wprawiania mięśni w wibrację. W ten sposób rozgrzewają je przed wysiłkiem lub rozluźniają je i odprężają po serii ćwiczeń.

Niewielkie masażery zasilane na baterię, bez problemu zmieszczą się do torby, dzięki czemu możesz je zabrać ze sobą na siłownię. Jeżeli chodzisz do fitness klubu, możesz też spotkać tam zasilane elektrycznie platformy wibracyjne. Kilkanaście minut zwykłego stania na takiej platformie nie tylko rozluźnia zmęczone ciało, ale i pomaga rozbijać podskórną tkankę tłuszczową, a tym samym szybciej pozbyć się zbędnych kilogramów. Dostępne na rynku wersje „domowe” tych urządzeń pozwalają Ci korzystać z ich zalet w zaciszu własnego „M”.

 

Mała przestroga na koniec

Nie bierzcie przykładu z bohatera tego nagrania i do masażu stosujcie tylko urządzenia do tego przeznaczone! :)

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdki (2 głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading ... Loading ...

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Najnowsze wideo

Polecane artykuły

Kalendarium

Styczeń 2017
P W Ś C P S N
« paź    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031