Żyjesz w stresie? Zacznij ćwiczyć!

Masz za sobą stresujący dzień? W pracy kłótnia ze współpracownikiem, w domu sprzeczka z partnerem… Po tak napiętym, nieprzyjemnym dniu masz ochotę uciec jak najdalej i o wszystkim choć na chwilę zapomnieć?

Jeśli tak- zapewniam Cię- nie jesteś jedyny. Każdy z nas ma czasem ochotę uciec od codzienności. Niestety stres jest nieodłączną częścią naszego życia. Razem z przewlekłym zmęczeniem należy do współczesnych chorób cywilizacyjnych. Nie da się go uniknąć. Stresu nie ominiemy – nie zrezygnujemy z pracy, nie powiemy szefowi, co o nim myślimy, nie porzucimy rodziny, nie przestaniemy spłacać kredytów. Nie wyjedziemy gdzieś daleko, gdzie nic nas nie będzie martwić. Jedyne, co nam pozostaje, to stanąć ze stresem twarzą w twarz i podjąć z nim otwartą walkę.

Zastanów się, kiedy ostatni raz byłeś w sytuacji stresowej. Co wtedy robiłeś, jak się zachowywałeś? Często spotykaną reakcją  na stres jest nadmierny apetyt lub jego brak (tzw. ściśnięty żołądek). Chroniczny stres prowadzi do gromadzenia się zapasów tłuszczu. Kortyzol, hormon stresu, stymuluje apetyt i powoduje większe zapotrzebowanie na cukier i tłuszcz, będące podstawowym źródłem energii dla komórek naszego ciała. Naturalną reakcją organizmu jest gromadzenie zapasów tłuszczu w „spiżarni”. Jest to najprostsza droga do otyłości.

Od dziś  nie musi tak być!

Najskuteczniejszym, a jednocześnie najbardziej bezpiecznym sposobem radzenia sobie ze stresem jest właśnie ruch. Nie ma nic lepszego niż odrobina ruchu po ciężkim, stresującym dniu w pracy czy kłótni z partnerem. Codzienny spacer, aerobik, ćwiczenia pilates, joga czy zwykła gimnastyka poprawią Twoje samopoczucie. Dzięki porcji endorfin, wydzielanych w trakcie i po wysiłku, poczujesz wyraźną poprawę samopoczucia. Wybieraj te dyscypliny, które sprawiają ci przyjemność. Każda  aktywność powinna trwać przynajmniej 30 minut, gdyż taki czas jest potrzebny aby usprawnić działanie całego ustroju.

Jakie ćwiczenia będą dla Ciebie najlepsze?

- joga

Jeśli jesteś bardzo zestresowany, nawet mała błahostka jest w stanie wytrącić cię z równowagi, powinieneś zacząć uprawiać jogę. W ostatnim czasie stała się ona bardzo modna i w większości polskich fitness klubów spotkasz sporo jej odmian. Nie ma w tym nic dziwnego- coraz więcej osób żyje w ciągłym stresie, a ten typ ćwiczeń pomaga przywrócić spokój i równowagę duchową. Poza psychologicznymi przynosi ona również korzyści zdrowotne – obniża ciśnienie, zwalnia tętno, pozwala zachować prawidłową postawę, zmniejsza bóle stawów i kręgosłupa, a nawet poprawia trawi­nie. Niektóre badania wykazały, że może ona też przynosić ulgę osobom cierpiącym na migreny.

Jogę można ćwiczyć zarówno w klubie fitness jak i w domu. Decydując się na drugą opcję, trzeba zapoznać się z techniką wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Najlepiej na początek przeanalizować filmy lub przeczytać książkę poświęconą jodze. Wystarczy zaopatrzyć się w specjalny zestaw do jogi lub też samą matę. Dobrze jest także nauczyć się odpowiedniej techniki oddychania, która stanowi bardzo ważny element ćwiczeń.

- szybki marsz

Jeśli nic ci się nie chce albo jeszcze nie wiesz, jaki sport chciałbyś uprawiać, wybierz marsz. Ten typ ćwiczeń najłatwiej włączyć do codziennego rozkładu dnia. Spacery wzmacniają i wyszczuplają nogi, od łydek po pośladki. Poza tym, jak każda forma aktywności fizycznej, zwiększają wydzielanie endorfin i dzięki temu poprawiają nastrój i likwidują stres. Spaceruj 3 razy w tygodniu po 20 minut, chyba że chodzisz wolniej – wtedy wydłuż trening do 30 minut.
Możesz się zapisać do fitness klubu lub kupić bieżnię do domu. Bieżnia jest składana i po złożeniu, nie zajmie dużo miejsca w pomieszczeniu.

- pilates

Doceniana przez takie gwiazdy jak Madonna, Tom Hanks czy Sandra Bullock nowa forma fitnessu zdobyła wielu zwolenników również w Polsce. Pilates przeznaczony jest dla osób zainteresowanych nie tylko ćwiczeniem ciała, ale również zaangażowaniem umysłu (dzięki wykorzystywanym elementom jogi zdobywa się umiejętności relaksacji, kontroli oddechu, wyciszenia potrzebnego dla osiągnięcia spokoju ducha…) Każda figura ma konkretny wpływ na cały organizm, zatem pilates jest to doskonały sposób by wygimnastykować sylwetkę i rozciągnąć stwardniałe ciało, jak i sposób na walkę ze stresem, zmęczeniem i brakiem energii. Pilates możesz wykonywać w domu, bez instruktora. Niewątpliwą zaletą pilatesu jest fakt, że nie wymaga on nabycia drogiego sprzętu, wystarczy kilka niedrogich przyrządów, takich jak: mata do ćwiczeń, kółko do pilates, roller, taśma do pilates czy piłka.

Pamiętaj, że każda forma aktywności wymaga od nas systematyczności. Dla uzyskania zadowalających efektów pilates należy ćwiczyć co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Sporo informacji na temat techniki wykonywania pilates możesz znaleźć w Internecie.

- gimnastyka

Zbawienna dla naszego organizmu a także dobrej kondycji psychicznej jest zwykła gimnastyka. Pół godziny ćwiczeń dziennie, choćby tych najprostszych, znanych ze szkolnych lekcji wychowania fizycznego wystarczy, aby dotlenić organizm i utrzymać się w formie. Gimnastyka pomaga w rozładowaniu bardzo burzliwych emocji i stresu.

Trening wykonywany w domu ma wiele zalet: sam decydujesz kiedy będziesz ćwiczył- po prostu wykonujesz go wtedy, kiedy masz na to ochotę, decydujesz o tempie wykonywanych ćwiczeń, skupiasz się na sobie, a nie na innych. Ćwiczenia wykonywane w domowym zaciszu nie są krepujące- nikt na Ciebie nie patrzy, a Ty spokojnie możesz skupić się tylko i wyłącznie na sobie. Ogromną liczbę filmów z autorskimi zestawami ćwiczeń można też znaleźć na popularnym serwisie YouTube.

Dodatkowe akcesoria do ćwiczeń w domu, na przykład piłka gimnastyczna, step, hantle , skakanka czy hula hop to wydatki nieporównywalnie mniejsze niż kilkumiesięczny karnet do klubu fitness. W skali roku oszczędności mogą wynieść nawet kilkaset złotych – przynosząc porównywalne efekty treningowe.

Najlepszą metodą na rozładowanie stresu, którą wypróbowałam na sobie i konsekwentnie stosuję każdego dnia  to … śmiech. Nie ma chyba lepszego lekarstwa na stres. Śmiech pomaga opanować stres, zrelaksować się  i …ułatwia życie. Jeśli uważacie, że nic nie jest w stanie ukoić Waszych skołatanych nerwów, zapraszam do obejrzenia krótkiego nagrania, które z pewnością wywoła na Waszej twarzy uśmiech:)


1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdki (1 głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading ... Loading ...

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz

Najnowsze wideo

Polecane artykuły

Kalendarium

Maj 2017
P W Ś C P S N
« paź    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031